První kroky přes tím než spustíte svůj e-shop

První kroky než spustíte vlastní e-shop

Zveřejněno 10.2.2014 · Zařazeno do Nezařazené, Online marketing, Webdesign

Budu prodávat na internetu a vydělám miliony! Hmmm, skvělá představa, ale tak jednoduché to bohužel nebude. Pokud uvažujete o tom, že si otevřete vlastní e-shop (ať s pár desítkami produktů nebo stovkami či tisíci), je dobré si udělat jasnou představu nejen o tom, co chceme prodávat a jakou barvu bude mít vaše logo. Zde jsou body, na které byste měli znát odpovědi, než řeknete: “Jdu do toho!”

Co budu prodávat

V první řadě si udělejte jasno v tom, co byste chtěli prodávat. Styl “ono se to nějak udělá a vymyslí” není zrovna nejlepší. Je jedno, jestli budete šít panenky, vyrábět nábytek nebo přeprodávat zboží ze zahraničí.

Komu prodávat aneb kdo je cílová skupina

Víte už, co prodávat a teď je třeba zjistit, kdo to bude kupovat. Asi si řeknete, že chcete, aby kupoval každý a co nejvíc, je ale mnohem lepší si definovat, kdo bude váš typický zákazník. Typický zákazník internetového obchodu s pánskými obleky bude jistě jiný než s metalovou hudbou. Čím dřív si ho definujete, tím lépe. Upravovat později e-shop, microsite, web, (ale i měnit komunikaci na sociálních sítích apod.) vás může stát cené objednávky.

Analýza konkurence

Víte, co byste tak chtěli prodávat a komu, zjistěte si, jak je na tom vaše konkurence – co nabízí na svých internetových obchodech, jakým způsobem, má něco extra? Rozhodně není od věci se podívat i po kamenných prodejnách. Inspirujte se, ale nekopírujte.

Buďte originální, dejte zákazníkům přidanou hodnotu

Prodávejte zajímavé produkty či služby a dejte zákazníkům něco víc, co jinde nemají, mějte konkurenční výhodu. Pokud chcete prodávat běžné zboží, zeptejte se sami sebe: “Nakoupil bych já na takovém eshopu?”. Nemáte-li originální zboží, buďte lepší v jiných oblastech (cena, servis, poradenství, komplexnost nabídky….)

Tvorba nebo nákup hotového řešení

Jestli si necháte naprogramovat e-shop nebo koupíte hotové řešení či využijete nějaký e-shop zdarma, záleží na vás, každá varianta má své pro a proti. Pokud si necháte e-shop naprogramovat, můžete si přesně nadiktovat vaše požadavky a představy, u kupovaného řešení nebo zdarma (do kterého se zpravidla musí kupovat nějaké moduly či části doprogramovat, což také něco stojí) se musíte přizpůsobit vy e-shopovému řešení, ale výsledná cena bývá nižší. Je důležité si zodpovědět i na otázky ohledně množství zboží, variací jednoho typu zboží…

Váš online obchod musí být přehledný, jasně srozumitelný – je třeba snadno udělat objednávku, přečíst si něco o produktu, najít kontakt, obchodní podmínky, celkově se snadno na shopu pohybovat a nalézt, co je třeba.

Jak si můj elektronický obchod vede?

Počet objednávek je jen jedna z metrik, dobré je váš e-shop napojit na některý z měřících nástrojů (například Google Analytics) a zjištovat např. návštěvnost, počet nakupujících vs. návštěvníků, kolik lidí odejde okamžitě poté, co přišlo apod. Napojení eshopu (i “klasického” webu, pokud ho máte) by mělo být provedeno ještě před spuštěním.

Internetový marketing – sociální sítě, PPC, SEO, blog

Buďte vidět! Založte si Facebook, Google+, Twitter nebo třeba Pinterest. Pište na blog rady a tipy k vašim produktům, mějte originální texty na vašem e-shopu, podpořte prodej PPC reklamou. Možností je dost a dost, jen si vybrat ty nejvhodnější.

Průběžná práce a aktualizace

Nestačí si e-shop založit – sledujte trendy a novinky, upravujte, aktualizujte, upravte grafiku, rozšiřujte/měňte portfolio produktů, sledujte, jak se chovají vaši zákazníci a přizpůsobte e-shop jejich potřebám.

Mám na to peníze a čas?

Mít vlastní e-shop není taková sranda, jak se může zdát, ale kdo se bojí, nesmí do lesa! :-) Budete chodit do “běžné” práce a doma mít e-shop jako “bokovku” nebo se chcete online prodeji věnovat na plno? Ať tak nebo tak, držím palce!

Pokud se rozhodnete pro vlastní internetový obchod, zkuste se “čas od času” vrátit k těmto bodům. Průběžně mapujte konkurenci, zákazníky, buduje dobré vztahy, přizpůsobujte, ale přitom buďte originální a výjimeční. Ať se vám v podnikání vede!

Máte-li zájem o nezávaznou konzultaci, kontaktujte nás na info@etenim.cz.